Κριτήρια επιλογής κατάλληλου φορτιστή μπαταρίας

Δημοσιευθηκε απο editor 26/02/2019 1 Σχολια Αξεσουάρ AUTO-MOTO,

Ζητήματα όπως τις αιτίες αποφόρτισης της μπαταρίας του αυτοκινήτου μας, καθώς και χρήσιμες συμβουλές για συντήρηση και φόρτιση, λίγο πολύ έχουμε αναπτύξει και σε προηγούμενα άρθρα. Την άμεση και εύκολη λύση επίσης την ξέρουμε όλοι και δεν είναι άλλη από την απλή φόρτιση μπαταρίας του αυτοκινήτου ή του οποιοδήποτε οχήματος!

 

Αυτό που όμως δεν γνωρίζουμε όλοι και θα αναλύσουμε κάτωθι, είναι πως θα επιλέξουμε τον κατάλληλο φορτιστή για την φόρτιση, την συντήρηση και την αποθειίκωση των μπαταριών αυτοκινήτων μας.

 

Αρχικά πρέπει να έχουμε υπόψη τα εξής: οι καλύτεροι φορτιστές είναι αυτοί που ελέγχονται από μικροεπεξεργαστή και φορτίζουν σε πολλαπλά στάδια (2 έως 12). Η τιμή του ρεύματος φόρτισης μειώνεται εκθετικά με την πρόοδο της φόρτισης χωρίς να μηδενίζεται ποτέ. Όταν η μπαταρία φορτιστεί πλήρως, ένα πολύ μικρό ρεύμα διαρρέει την μπαταρία ώστε να την συντηρεί. Ειδικά σε περιπτώσεις μπαταριών CALCIUM, AGM,GEL, VRLA, βαθειάς εκφόρτισης ένας έξυπνος φορτιστής με πολλαπλά στάδια φόρτισης όχι μόνο τις φορτίζει στο 100% σωστά και σταδιακά, αλλά συμβάλει στη σωστή συντήρηση και αναζωογόνηση τους.

 

Προτείνονται οι φορτιστές μπαταριών με μικροεπεξεργαστή που καθορίζουν τον ρυθμό φόρτισης αναλόγως του επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας. Έτσι αποφεύγονται καταστάσεις όπως ατελής φόρτιση, υπερφόρτιση, κλπ.

 

Χαρακτηριστικά όπως τον τύπο των συσσωρευτών που μπορεί να φορτίσει, την τάση εξόδου, τον αριθμό των εξόδων/αριθμό μπαταριών που μπορεί να φορτίσει ταυτόχρονα, την μέγιστη ένταση που μπορεί να δώσει σε κάθε έξοδο ταυτόχρονα ή μεμονωμένα, τα στάδια φόρτισης που διαθέτει για την ασφαλή διεκπεραίωση και τερματισμό της φόρτισης, αν έχει ή δεν έχει ρυθμιζόμενη ένταση ρεύματος φόρτισης, αν έχει όργανα ένδειξης volt, amper και της πορείας της φόρτισης, αν ελέγχεται απο μικροεπεξεργαστή (microprocessor controled) είναι τα βασικά που πρέπει να ελεγχθούν πριν την αγορά κάποιου φορτιστή μπαταρίας οχήματος.

 

Ας δούμε ποια είναι λοιπόν τα απαραίτητα βήματα στην επιλογή του κατάλληλου φορτιστή:

 

  • Επιλογή του τύπου της μπαταρίας που θα φορτίσουμε, μιας και μερικοί φορτιστές μπαταριών φορτίζουν όλων των τύπων τις μπαταρίες, αλλά όχι όλοι.
  • Έλεγχος της τάσης λειτουργιάς της μπαταρίας. Οι περισσότεροι φορτιστές μπαταρίας είναι 6/ 12v/ 24v. Ορισμένοι φορτιστές μπαταριών λειτουργούν και στα 48V.
  • Έλεγχος της καμπύλης φόρτισης, η οποία αποτελεί το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό ενός φορτιστή που καθορίζει τη ποιότητα φόρτισης αλλά και την προστασία της μπαταρίας από υπερφόρτιση, την διάρκεια ζωής της μπαταρίας αλλά και την αξιοπιστία ενός συστήματος. Μερικοί τύποι μπαταριών πχ: AGM και GEL απαιτούν οπωσδήποτε φορτιστές με την καλύτερη καμπύλη φόρτισης.

 

Ως προς την καμπύλη φόρτισης, τα κάτωθι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη:

Για φόρτιση και συντήρηση της μπαταρίας ηλεκτρογεννήτριας, ΗΖ, πυροσβεστικού συστήματος κλπ Χρησιμοποιήστε οπωσδήποτε φορτιστή 3 σταδίων. Για φόρτιση και συντήρηση μπαταριών σε σκάφη και αν υπάρχει σύνδεση με το ρεύμα της προβλήτας, χρησιμοποιείστε οπωσδήποτε φορτιστή 2 και παραπάνω σταδίων.

 

Για φόρτιση και συντήρηση μπαταριών σε τηλεφωνικά κέντρα, UPS κλπ Χρησιμοποιείστε οπωσδήποτε φορτιστή 3 και παραπάνω σταδίων. Για την συντήρηση μιας μπαταρίας 100 Αh σε μια ηλεκτρογεννήτρια μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα φορτιστή (συντηρητή) 2 Α αλλά πάντα 3 σταδίων. Σε φωτοβολταικές εφαρμογές με ηλεκτρογεννήτρια όπου ο χρόνος φόρτισης είναι μικρός μπορούμε να φορτίσουμε γρήγορα με μεγαλύτερα ποσοστά.

 

Ένας φορτιστής 3 σταδίων σας δίνει την δυνατότητα να φορτίσετε όλους τους τύπους (ανοικτού , κλειστού, στεγανού τύπου μπαταρίες) σε μία μεγάλη γκάμα αμπερωρίων χωρίς πρόβλημα. Ο φορτιστής πολλαπλών σταδίων δεν χρειάζεται επιτήρηση καθώς ελέγχει πλήρως την διαδικασία της φόρτισης ακόμη και αν ξεχάσετε την μπαταρία σε φόρτιση για ένα πολύ μεγάλο διάστημα (πρακτικά απεριόριστο). 

 

Φόρτιση τεσσάρων σταδίων: Πρώτο στάδιο Bulk (φόρτιση με το μέγιστο ρεύμα), Δεύτερο στάδιο Absorption (απορρόφηση ρεύματος από τις πλάκες), Τρίτο στάδιο Float (συντήρηση) με ακόμα χαμηλότερη τάση ώστε να μειώνει την φθορά στην μπαταρία και την κατανάλωση υγρών λόγω ηλεκτρόλυσης. Τέταρτο στάδιο equalization (αποθειίκωση των πλακών με την μέγιστη τάση), το οποίο είναι απαραίτητο στις μπαταρίες με υγρό ηλεκτρολύτη και δευτερευόντως στις μπαταρίες VRLA & AGM.

 

Όταν η φόρτιση φτάσει στο στάδιο του equalization, ο έξυπνος φορτιστής παρέχει στη μπαταρία υψηλή τάση, διαλύοντας τους κρυστάλλους και βοηθώντας στη διατήρηση της μπαταρίας σε καλή κατάσταση. Το στάδιο του equalization, μπορεί υπό προϋποθέσεις να επαναφέρει μπαταρίες που έχουν μειωμένη ικανότητα αποθήκευσης και παροχής ρεύματος.Ο λόγος που το equalization είναι σημαντικό, οφείλεται στο φαινόμενο δημιουργίας κρυστάλλων (θειϊκωση – sulfation), πάνω στις πλάκες μολύβδου (στοιχεία) της μπαταρίας, όταν αυτές αποφορτίζονται πολύ βαθιά (κάτω από το 20%) και στη συνέχεια δε φορτίζονται στο 100%. Όσο πιο συχνά συμβαίνει αυτό τόσο πιο πολλοί κρύσταλλοι σχηματίζονται, με αποτέλεσμα την μειωμένη ικανότητα αποθήκευσης ρεύματος και εν τέλει την μειωμένη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.

 

  • Όσον αφορά τη χωρητικότητα της μπαταρίας σε αμπερώρια (Ah), υπολογίζουμε πως χρειάζεται το 1/5 της χωρητικότητας του για γρήγορη φόρτιση και το 1/10 για αργή φόρτιση (προτείνεται πάντα). Για παράδειγμα για μπαταρία χωρητικότητας 100Ah χρειάζεται ένας φορτιστής 10A για αργή φόρτιση (προτείνεται πάντα) και 20Α για γρήγορη φόρτιση (σε περιπτώσεις που ο χρόνος πιέζει) ανάλογα πάντα με την καμπύλη φόρτισης και το είδος της εφαρμογής. Σε γενικές γραμμές για να υπολογίσουμε τις ώρες φόρτισης μίας εντελώς άδειας μπαταρίας, θα διαιρέσουμε τη χωρητικότητα της μπαταρίας με τα αμπέρ (Α) του φορτιστή και θα προσθέσουμε ακόμα 10% επιπλέον χρόνο, ο οποίος απαιτείται για να φτάσουμε στο 100% της φόρτισης.
  • Προτιμούμε ειδικούς φορτιστές για ειδικές εφαρμογές. Τέτοιοι είναι οι φορτιστές με καμπύλη “W” που χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένες χωρητικότητες (Αμπερώρια) σε μπαταρίες για ηλεκτροκίνητα οχήματα παραδείγματος χάρην. Είναι σταθερού ρεύματος η με ελεγχόμενο ρεύμα φόρτισης.
  • Επίσης, προτιμούμε φορτιστές πολλαπλών σταδίων (τουλάχιστον 2) ώστε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα.

 

Τέλος, για να αποφύγουμε κάθε δυσάρεστη έκπληξη και να μην χρειαστεί φόρτιση μπαταρίας του αυτοκινήτου ή του οχήματος, η Battery Club σας έχει και μια επιπλέον συμβουλή: η προληπτική αποσύνδεση των πόλων της μπαταρίας, αν υπολογίζουμε ότι το αυτοκίνητό μας θα παραμείνει σε ακινησία για διάστημα από 3 έως 12 μήνες.

 

Για να μην ξανασπρώχνετε ποτέ το αυτοκίνητό σας, προνοήστε και εφοδιαστείτε με τον κατάλληλο φορτιστή μπαταρίας αυτοκινήτου! Εμπιστευτείτε την Battery Club, όπου θα βρείτε πρωτοποριακούς και προηγμένους έξυπνους φορτιστές μπαταριών για όλα τα οχήματα σε απίστευτες τιμές!

 

Πηγή: amperorio.gr

1 Σχολια

Κισσας Νικολαος:
31/07/2018, 02:27:10 PM
Απαντηση

Καλησπερα σας.. Εχω 2 μπαταριες φωτοβολταικων ημιβαθιας εκφορτισης ανοιχτου τυπου (πληρωση με απιονισμενο νερο) 12 volt 230 Ah ( 24 volt / 460 Ah). Ποιον τυπο φορτιστη ρευματος χρειαζομαι για την φορτιση τους...??Ευχαριστω εκ των προτερων Ν. Κισσας

Σχολιαστε