Το καλάθι αγορών είναι άδειο!
Συνεχίζοντας των κύκλο πληροφοριών που ξεκινήσαμε προ λίγων ημερών για τα λιπαντικά μοτοσυκλετών, θα αναπτύξουμε σήμερα περιεκτικά και εν συντομία τις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν τα λιπαντικά κινητήρων για σκούτερ και μοτοσυκλέτες, τονίζοντας τις διαφορές με αυτά των κινητήρων αυτοκινήτων.
Οι συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα του scooter ή της μοτοσυκλέτας διαφέρουν σημαντικά από αυτές ενός κινητήρα αυτοκινήτου και το λιπαντικό στην πρώτη περίπτωση πρέπει να εκπληρώσει μια σειρά από πρόσθετες λειτουργίες.
Αν και ορισμένοι αναβάτες εξακολουθούν να πιστεύουν ότι βελτιώνουν τις επιδόσεις των κινητήρων τους χρησιμοποιώντας λιπαντικά υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούν και στα αυτοκίνητά τους, άλλοι πάλι συμβιβάζονται με οικονομικές λύσεις λιγότερο γνωστών ή άγνωστων εταιριών από τα ράφια των καταστημάτων τύπου super–market.
Ας δούμε με λίγα λόγια ποιες είναι οι συνθήκες λειτουργίας των κινητήρων των μοτοσυκλετών και οι απαιτήσεις που πηγάζουν για το αντίστοιχο λιπαντικό:
Οι υψηλότερες στροφές λειτουργίας, η μεγαλύτερη ταχύτητα εμβόλου και η αυξημένη παραγόμενη ισχύς ανά λίτρο κυβισμού σε σχέση με τους κινητήρες των αυτοκινήτων σημαίνει ότι το λιπαντικό έχει να αντιμετωπίσει ακραίες διατμητικές τάσεις, με αποτέλεσμα το λάδι να ‘αραιώνει’ και η λιπαντική ικανότητα αυτού να μειώνεται. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να προκληθεί ρήξη της λιπαντικής μεμβράνης, ρύπανση του θαλάμου καύσης και ως εκ τούτου πρόωρη φθορά ή μηχανική βλάβη του κινητήρα.
Οι υγροί συμπλέκτες χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά στη μετάδοση κίνησης των μοτοσυκλετών και τελευταία συναντιούνται και σε σκούτερ. Αυτό το είδος του συμπλέκτη τροφοδοτείται με λιπαντικό από το κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα. Τα συνθετικά λιπαντικά αυτοκινήτων με πολύ χαμηλό ιξώδες χρησιμοποιούν αντιτριβικά πρόσθετα, τα οποία προκαλούν ολίσθηση στον συμπλέκτη της μοτοσυκλέτας. Στους κινητήρες αυτοκινήτων αυτά τα πρόσθετα μειώνουν τις τριβές και συμβάλουν στην μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο στις μοτοσυκλέτες που χρησιμοποιούν υγρό συμπλέκτη, αυτή η κατηγορία λιπαντικών μειώνει την αποτελεσματικότητα της μετάδοσης. Από την άλλη πλευρά η χρήση ορυκτών λιπαντικών αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσει ‘κόλλημα’ του συμπλέκτη.
Ομοίως, στην πλειοψηφία των μοτοσυκλετών, το κιβώτιο ταχυτήτων τροφοδοτείται κι αυτό με λιπαντικό του κινητήρα. Για το λόγο αυτό περιέχει ειδικά πρόσθετα που πληρούν τις απαιτήσεις των μηχανικών κιβωτίων:
Τα πρόσθετα αυτά δεν περιέχονται στα λιπαντικά για κινητήρες αυτοκινήτων.
Συγκριτικά με τους κινητήρες αυτοκινήτων, αυτοί των μοτοσυκλετών έχουν αυξημένη ισχύ ανά λίτρο κυβισμού, ενώ ταυτόχρονα η ποσότητα του λιπαντικού είναι μειωμένη. Έτσι το λιπαντικό πρέπει να αποδίδει το μέγιστο και, πέρα από την αξιόπιστη λίπανση κινητήρα και μετάδοσης, πρέπει να πληροί και τις παρακάτω απαιτήσεις :
Επίσης, σχεδόν όλα τα λιπαντικά που προορίζονται για κινητήρες αυτοκινήτων, είτε πρόσφατης είτε παλαιότερης τεχνολογίας, είναι σχεδιασμένα τόσο για κινητήρες βενζίνης όσο και για κινητήρες πετρελαίου και ως εκ τούτου είναι προϊόν συμβιβασμού καλύπτοντας τις απαιτήσεις ανάφλεξης με σπινθήρα ταυτόχρονα με αυτές της ανάφλεξης συμπίεσης.
Για το λόγο αυτό περιέχουν ειδικά πρόσθετα πού εξυπηρετούν στην συγκράτηση των σωματιδίων αιθάλης και των όξινων προϊόντων της καύση αποτρέποντας την συσσώρευση ιζημάτων στον κινητήρα.
Το λιπαντικά μοτοσυκλετών προορίζονται μόνο για χρήση σε κινητήρες βενζίνης (ανάφλεξη με σπινθήρα) με συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργίας και για το λόγο αυτό δεν περιέχουν ανάλογα πρόσθετα.
Ως εκ τούτου τα λιπαντικά κινητήρων μοτοσυκλετών περιέχουν ειδικό πακέτο πρόσθετων που εγγυάται την βέλτιστη λειτουργία του κινητήρα και την υψηλή χιλιομετρική απόδοση του κινητήρα.
Πηγή: scooternet.gr
Σχολιαστε