Τι είναι οι σπινθηριστές, τα γνωστά σε όλους μας "μπουζί";

Δημοσιευθηκε απο editor 12/04/2020 0 Σχολια Ανταλλακτικά & Αναλώσιμα AUTO-MOTO,

Τι είναι οι σπινθηριστές, τα γνωστά σε όλους μας "μπουζί";

Η σωστή και οικονομική και καθαρή λειτουργία του κινητήρα μας όπως και η απόδοση του επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τους σπινθηριστές του η κοινός τα μπουζί, όπως τα γνωρίζουμε καλύτερα όλοι μας.

 

Πως λειτουργούν αυτά τα μικρά αλλά τόσο σημαντικά εξαρτήματα που πολλές φορές ανοίγοντας το καπό του αυτοκινήτου μας είναι τόσο καλά κρυμμένα;

Τα μπουζί παράγουν τους ηλεκτρικούς σπινθήρες που αναφλέγουν το μείγμα αέρος-καυσίμου στον θάλαμο καύσης του κινητήρα. Αποτελούνται από ένα μεταλλικό ηλεκτρόδιο που περνάει από το κέντρο ενός κεραμικού μονωτικού υλικού. Στο κάτω τμήμα του μονωτικού υλικού υπάρχει ένα μεταλλικό περίβλημα που βιδώνεται στην κυλινδροκεφαλή.

 

Στην άκρη του κάτω μέρους στο μεταλλικό περίβλημα είναι κολλημένο ένα άλλο ηλεκτρόδιο που χωρίζεται από την άκρη του άλλου ηλεκτροδίου με μία απόσταση (το διάκενο).Το ρεύμα υψηλής τάσης που παρέχεται από τον πολλαπλασιαστή στα σημερινά αυτοκίνητα η από το ντιστριμπιτέρ διαπερνά το κεντρικό ηλεκτρόδιο και υπερπηδά το διάκενο και έτσι δημιουργείται ο σπινθήρας. Για να είναι η απόδοση του κινητήρα καλή ο σπινθήρας θα πρέπει να είναι ισχυρός ώστε το μείγμα αέρος – καυσίμου να αναφλεγεί αποτελεσματικά και να παραχθεί έργο.

 

Αυτό σημαίνει ότι το διάκενο θα πρέπει να είναι μεγάλο, όσο όμως το διάκενο μεγαλώνει τόσο υψηλότερη τάση απαιτείται για την δημιουργία του σπινθήρα. Το διάκενο στα μπουζί των σημερινών αυτοκινήτων κυμαίνεται από 0,8 έως 1,12 χιλιοστά. Το σωστότερο θα ήταν το διάκενο να ελέγχεται τακτικά στα πλαίσια των σέρβις διότι τα ηλεκτρόδια φθείρονται και το διάκενο μεγαλώνει με αποτέλεσμα την κακή λειτουργία του κινητήρα, επίσης τα ηλεκτρόδια καλύπτονται με τον καιρό από κατάλοιπα καύσης που καλύπτουν και το μονωτικό των μπουζί έχουν την ιδιωτία να παρουσιάζουν μικρότερη 

αντίσταση στην ροή των ηλεκτρονίων εξασθενούν το ρεύμα για την παραγωγή του πολύτιμου σπινθήρα.

 

Πάντα τα ηλεκτρόνια προτιμούν τον ευκολότερο δρόμο. Τα κατάλοιπα στης επαφές η υγρασία και οι ακαθαρσίες επίσης εξασθενούν το ρέμα που χρειάζεται ο σπινθήρας με αποτέλεσμα να πέφτει η απόδοση και να αυξάνεται η κατανάλωση και οι εκπομπές των ρύπων του κινητήρα.Την στεγανοποίηση του θαλάμου καύσης αναλαμβάνει τις περισσότερες φορές ένα δακτυλίδι στεγανοποίησης που είναι ενσωματωμένο στο μεταλλικό περίβλημα από το μπουζί. Εναλλακτικά μερικά μπουζί χρησιμοποιούν κωνική έδρα για την στεγανοποίηση. 

 

 

Μπουζί υπάρχουν σε διάφορους τύπους για να καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις των κατασκευαστών. 

Μπουζί υπάρχουν με κοντό και μακρύ σπείρωμα. Ένα μπουζί με μακρύ σπείρωμα απαγορεύεται να τοποθετηθεί σε μια κυλινδροκεφαλή που έχει φτιαχτεί για κοντό σπείρωμα επειδή θα προεξέχει στον θάλαμο καύσης και μπορεί να προκαλέσει ζημιά σε έμβολα και βαλβίδες.

 

 

Τα μπουζί ταξινομούνται επίσης και με την θερμικής τους κλίμακα σε: κρύα και ζεστά μπουζί.

Ένα ζεστό μπουζί έχει μακρύτερο μονωτικό σώμα και χρειάζεται περισσότερο χρόνο να αποβάλει την θερμότητα και έτσι λειτουργεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Τα ζεστά μπουζί δεν χρησιμοποιούνται για κινητήρες που είναι πολύστροφοι διότι υπερθερμαίνονται και προκαλούν προανάφλεξη (πειράκια).

Τα κρύα μπουζί έχουν κοντό μονωτικό και έτσι αποβάλλεται γρηγορότερα η θερμότητα, ως εκ τούτου χρησιμοποιούνται σε πολύστροφους και δυνατούς κινητήρες. Προσοχή! Οι κατασκευαστές έχουν ξοδέψει πολλές εργατοώρες και χρήματα για να βρουν καταλληλότερο μπουζί για τον κινητήρα τους κάθε μετατροπή που γίνεται αυθαίρετα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην λειτουργία του κινητήρα και στην χειρότερη περίπτωση μπορεί και να έχουμε καταστροφή . 

Όταν τα μπουζί υπερβούν το όριο ζωής τους η απόδοση του κινητήρα πέφτει και αμέσως αυξάνεται η κατανάλωση του οχήματος μας. Ανάλογα με τον κατασκευαστή και τον τύπο η διάρκεια ζωής τους κυμαίνεται από 20.000 έως και τις 100.000 χιλμ. Πάντα ανατρέχουμε στο βιβλίο συντήρησης του κατασκευαστή η στον μηχανικό μας για να πληροφορηθούμε την διάρκεια ζωής των μπουζί του αυτοκινήτου μας. Φροντίζουμε να προμηθευτούμε πάντα τα κατάλληλα μπουζί για το αυτοκίνητε μας και αν δεν βρίσκουμε την ίδια μάρκα προσέχουμε οι κωδικοί της άλλης μάρκας να αντιστοιχούν στον δικό μας τύπο διότι ανάλογα με την μάρκα αλλάζουν και οι κωδικοί.

Στο batteryclub.gr θα βρείτε μπουζί από τις πλέον γνωστές μάρκες της αγοράς όπως μπουζί DENSO, μπουζί NGK και μπουζί BOSCH. 

 

Σχολιαστε