Το ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου και ο ρόλος της μπαταρίας σε αυτό

Δημοσιευθηκε απο editor 15/01/2019 1 Σχολια Μπαταρίες,

Η μπαταρία του αυτοκινήτου προμηθεύει με ηλεκτρική ενέργεια κάθε ηλεκτρικό κύκλωμα και αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια, που παράγεται από τον εναλλακτήρα (γνωστό ως alternator). Συγκεκριμένα, η μπαταρία αυτοκινήτου τροφοδοτεί αρχικά την μίζα όταν ξεκινάμε το αυτοκίνητο. Όταν ο κινητήρας ξεκινήσει, τότε το έργο της τροφοδότησης το αναλαμβάνει ο εναλλακτήρας, ενώ συγχρόνως προσφέρει στην μπαταρία την ενέργεια που αρχικά έχασε. Σίγουρα τα γνωρίζετε όλα αυτά. Αλλά, μιας και το 70% των βλαβών του αυτοκίνητου οφείλεται στο ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου, η κατανόηση αυτού θεωρείται απαραίτητη.

Ας δούμε λοιπόν τα βασικά στοιχεία που αφορούν το ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου, ξεκινώντας από τους ρόλους των δύο κυκλωμάτων (υψηλής και χαμηλής τάσης αντίστοιχα) σ’ ένα αυτοκίνητο:

 

Το κύκλωμα υψηλής τάσης, το οποίο έχει λειτουργική σχέση, μόνο με τον κινητήρα του αυτοκινήτου, ουσιαστικά είναι ένας κλάδος του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου και όχι τελείως ανεξάρτητο κύκλωμα.

Το απλοποιημένο διάγραμμα διαδρομής της υψηλής τάσης είναι: χαμηλή τάση (μπαταρία, δυναμό) - πολλαπλασιαστής - διανομέας (ντιστριμπυτέρ) - μπουζί (σπινθηριστές).

Ο ρόλος του κυκλώματος υψηλής τάσης σ' ένα αυτοκίνητο είναι η παραγωγή του σπινθήρα στα μπουζί την κατάλληλη στιγμή (χρόνος ανάφλεξης) και με τη σωστή σειρά. Ο πολλαπλασιαστής είναι ένα επαγωγικό πηνίο, που περιλαμβάνει, από το κύκλωμα χαμηλής τάσης, τάση 12 ή 24 βολτ και αποδίδει 10.000 - 25.000 βολτ, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κατασκευαστή. Αυτή η υψηλή τάση, μεταφέρεται με ειδικά καλώδια στο διανομέα, που παίρνει κίνηση με ένα γρανάζι από τον εκκεντροφόρο άξονα. Στο διανομέα γίνονται δυο ρυθμίσεις που έχουν σχέση με το χρονισμό του (στροφή της βάσης) ή με την ποιότητα του σπινθήρα (άνοιγμα πλατινών). Το μπουζί αποτελείται βασικά από δυο ακίδες, μονωμένες μεταξύ τους, ανάμεσα στις οποίες δημιουργείται ο σπινθήρας, εξαιτίας της υψηλής τάσης.

 

Το κύκλωμα χαμηλής τάσης περιλαμβάνει την παραγωγή, την αποθήκευση του ηλεκτρικού ρεύματος στο αυτοκίνητο και την τροφοδοσία όλων των υπόλοιπων εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου που δουλεύουν με ηλεκτρισμό.

Χοντρικά το κύκλωμα έχει τη μορφή: Δυναμό - αυτόματος - μπαταρία - διακόπτης, με παράλληλους κλάδους: α) μίζα (εκκινητήρας), β) πολλαπλασιαστής, γ) φώτα, δ) καθαριστήρες, ε) βιντιλατέρ (αν είναι ηλεκτρικό), στ) ανεμιστήρας καλοριφέρ, ζ) θερμαντική αντίσταση, για το πίσω κρύσταλλο, και η) αξεσουάρ - πίνακας οργάνων.

Το δυναμό είναι μια γεννήτρια συνεχούς ρεύματος, που παίρνει κίνηση από το στροφαλοφόρο άξονα με ιμάντα. Μειονεκτήματα του δυναμό είναι ο όγκος του για μια δοσμένη δύναμη και η αδυναμία του να φορτώσει τους συσσωρευτές στις χαμηλές στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Για το λόγο αυτό, σήμερα τείνει να αντικατασταθεί τελείως από τον εναλλακτήρα (alternatοr) που παράγει εναλλασσόμενο ρεύμα, το οποίο συνέχεια ανορθώνεται σε συνεχές.

Ο αυτόματος είναι ένα εξάρτημα που ρυθμίζει το ρεύμα, με το οποίο θα φορτίζονται ο μπαταρίες από τη γεννήτρια. Στην περίπτωση που αυτές είναι γεμάτες, διακόπτει αυτόματα την τροφοδοσία τους από τη γεννήτρια.

Η μπαταρία είναι κυρίως η πηγή που τροφοδοτεί τα ηλεκτρικά κυκλώματα του αυτοκινήτου με ρεύμα. Η μπαταρία λειτουργεί με 12 βολτ. Ο διακόπτης είναι ένα "κέντρο ελέγχου", απ' όπου καθορίζεται το ποια ηλεκτρικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου θα λειτουργούν ή όχι. Ο διακόπτης κατά κανόνα λειτουργεί με ένα ειδικό κλειδί και έχει συνήθως τρεις θέσεις:

 

α. Κλειστός, όπου δε λειτουργεί κανένα ηλεκτρικά εξάρτημα, εκτός από το φωτισμό του χώρου των επιβατών και του πορτ-μπαγκάζ, τα φώτα θέσης και τον αναπτήρα.

β. Οδήγηση, όπου λειτουργούν όλα ανεξαιρέτως τα ηλεκτρικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου, εκτός από τη μίζα και

γ. Εκκίνηση, όπου λειτουργούν όλα τα ηλεκτρικά εξαρτήματα και η μίζα. Η θέση αυτή είναι στιγμιαία με επαναφορά. Ο διακόπτης δηλ. παραμένει σε αυτή, μόνο όσο τον κρατήσουμε εκεί και επιστρέφει αμέσως στη θέση οδήγησης μόλις τον αφήσουμε. Η θέση αυτή χρησιμοποιείται ώσπου να πάρει εμπρός ο κινητήρας του αυτοκινήτου.

 

Με άλλα λόγια, κάθε αυτοκίνητο χρειάζεται μία πηγή ενέργειας για την λειτουργία των βοηθητικών μηχανισμών του. Αυτή η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να εξασφαλισθεί: α) Από μία μπαταρία. β) Από μία γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος που συνδέεται μηχανικά με τον κινητήρα του αυτοκινήτου ( στρόφαλο ) και αποδίδει ρεύμα μόνο εφόσον αυτός χρειάζεται.

Στην πράξη η μπαταρία εργάζεται συνεργαζόμενη με την γεννήτρια για την κάλυψη όλων των αναγκών του αυτοκινήτου. Στην αρχή η γεννήτρια βοηθά στην κάλυψη των ηλεκτρικών αναγκών και συγχρόνως φορτίζει και την μπαταρία. Το συγκρότημα αυτό αποτελεί το σύστημα παραγωγής και αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου εργάζεται με μια ακίνδυνη τάση των 6, 12,και 24 (V), (συνήθως βλέπουμε τα επιβατικά αυτοκίνητα με 12 V ενώ τα ογκώδη, όπως τα φορτηγά με 24 V).

 

Τέλος, ας δούμε συνοπτικά τους επιμέρους διαχωρισμούς του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου:

Το σύστημα φορτίσεως, που χρησιμεύει στον έλεγχο της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στους διάφορους καταναλωτές και στην φόρτιση της μπαταρίας.

Το σύστημα εκκίνησης, που χρησιμεύει για το ξεκίνημα της μηχανής που γίνεται με την βοήθεια ενός ηλεκτρικού κινητήρα (μίζα).

Το σύστημα ανάφλεξης, το οποίο έχουν μόνο οι βενζινοκινητήρες και έχει σαν σκοπό την δημιουργία σπινθήρα στο μπουζί όπου είναι απαραίτητος για την ανάφλεξη του καύσιμου μίγματος στους κυλίνδρους της μηχανής .

Το σύστημα φωτισμού και δεικτών οργάνων, που χρησιμεύει στον έλεγχο και ασφαλή οδική κυκλοφορία του οχήματος.

Η κόρνα και οι λοιπές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, οι οποίες ποικίλουν ανάλογα με το κάθε αυτοκίνητο και την διάθεση του κατόχου, όπως υαλοκαθαριστήρες, αναπτήρες, ηλεκτρικός μηχανισμός τζαμιών, κλιματιστικό συγκρότημα, εξαερισμός, όργανα ελέγχου (στροφόμετρο, δείκτης θερμοκρασίας, δείκτης ποσότητας καυσίμου, μετρητής πίεσης λαδιού, αμπερόμετρο, βολτόμετρο), αντικλεπτικά συστήματα, ραδιομαγνητόφωνα κ.τ.λ.

 

Ως αναπόσπαστο μέρος του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου, η μπαταρία κατέχει βασικό ρόλο στην λειτουργία αυτού. Και για να μην ψάχνετε όπου κι όπου, για μπαταρίες αυτοκινήτου και όχι μόνο, επισκεφθείτε το κατάστημά μας: Battery Club, συνώνυμο της ποιότητας στις μπαταρίες οχημάτων παντός τύπου!

Πηγή: karditsalive.net (Κώστας Κερασιώτης), 

1 Σχολια

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ:
19/06/2019, 11:24:26 AM
Απαντηση

Γειά σας.. Έχω ένα χιουνται I 20 2011 μοντέλο.. Έχει ένα χρόνο που άλλαξα μπαταρία.. Τελευταία αλλαξα καρβουνακια στον δυναμό. Τώρα όταν ανάβω τα φώτα πορείας χαμηλώνει ο φωτισμός στο καντράν.. Τι φταίει για αυτό μπορείτε να μου πείτε;; ευχαριστώ εκ των προτέρων..

Σχολιαστε