Το καλάθι αγορών είναι άδειο!
Το ηλεκτρικό ρεύμα, που θα δώσει ζωή στα διάφορα συστήματα ενός σκάφους, αλλά και θα ξεκινήσει τις μηχανές αυτού, είναι εξίσου πολύτιμο για το σύγχρονο σκάφος, όσο και για τα αυτοκίνητα.
Και επειδή σε προηγούμενο άρθρο μας έχουμε ήδη παρουσιάσει το ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου, καθώς και το ρόλο της μπαταρίας αυτοκινήτου σε αυτό, ας δούμε σήμερα το αντίστοιχο ηλεκτρικό σύστημα ενός σκάφους.
Όσον αφορά τη θεωρία του ηλεκτρισμού, το ηλεκτρικό σύστημα του σκάφους δεν διαφέρει καθόλου απ’ αυτό του αυτοκινήτου. Ως προς την ποιότητα όμως και την απαιτούμενη ασφάλεια, είναι πολύ καλύτερο και κατά συνέπεια ακριβότερο.
Συγκεκριμένα, όταν μιλάμε για ένα ηλεκτρικό σύστημα σκάφους, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχουμε ένα σύστημα, που πρέπει να μας υπηρετήσει πιστά κάτω από τις χειρότερες συνθήκες, όπως είναι αυτές της θάλασσας. Αν πάρουμε, για παράδειγμα, ένα αμπερόμετρο αυτοκινήτου και το τοποθετήσουμε σ’ ένα σκάφος, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα το όργανο, όχι μόνο θα σκουριάσει, αλλά και θα πάψει να μας δίνει ένδειξη.
Η χρησιμοποίηση οργάνων, τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με βάση ειδικές μελέτες και υλικά που μπορούν να αντισταθούν στο περιβάλλον της θάλασσας, αντενδεικνύεται όχι μόνο για λόγους λειτουργικότητας, αλλά και κινδύνου. Το ίδιο ισχύει και για τα όργανα και για τον υπόλοιπο ηλεκτρολογικό εξοπλισμό μιας ηλεκτρικής εγκατάστασης. Με δύο λόγια το οποιοδήποτε ηλεκτρικό σύστημα δεν μπορεί να «ζήσει» και να λειτουργήσει σωστά, αν δεν είναι καλά προφυλαγμένο από το νερό της θάλασσας και την υγρασία. Επιβάλλεται, λοιπόν, να επιλέγουμε πάντα όργανα και υλικά, που είναι ειδικά σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για ναυτική χρήση.
Μια απλή ηλεκτρική εγκατάσταση σκάφους αποτελείται τουλάχιστον από μία ή δύο μπαταρίες, που φορτίζονται ή από το αλτερνέϊτορ της μηχανής ή και από ανεξάρτητη γεννήτρια.
Αρχίζοντας, λοιπόν, από την μπαταρία, πρέπει να ξέρουμε ότι με το χρόνο χάνει τη δυνατότητα συγκράτησης φορτίου, πράγμα που επιβάλλει την προσεκτική επιλογή της, έτσι ώστε ακόμα και με το πέρασμα του χρόνου να μην πάψει να ανταποκρίνεται στις πλέον απαραίτητες ανάγκες του σκάφους. Η επιλογή της μπαταρίας πρέπει να γίνεται με σχολαστικότητα, ανάλογα με τη χρήση, για την οποία την προορίζουμε. Δείτε λεπτομέρειες εδώ.
Για να μπορέσουμε όμως να προσδιορίσουμε τί μπαταρία χρειαζόμαστε, πρέπει πρώτα να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε τα ηλεκτρικά φορτία, που πρέπει να εξυπηρετήσουμε πάνω στο σκάφος και στη συνέχεια να προσδιορίσουμε τον τύπο του αλτερνέϊτορ ή της γεννήτριας που χρειάζεται, για να φορτίσει την μπαταρία. Συνήθως στα μικρά σκάφη έχουμε δύο μπαταρίες, μια γενικής χρήσης και φωτισμού και μια για την εκκίνηση της μηχανής. Οι μπαταρίες αυτές συνήθως φορτίζονται συγχρόνως από το αλτερνέϊτορ της μηχανής και χρησιμοποιούνται ανεξάρτητα η μια από την άλλη, τις περισσότερες δε φορές μπορούν να παραλληλιστούν μένα διακόπτη. Θα βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες σε προηγούμενο άρθρο μας.
Οι μπαταρίες είναι το σημαντικότερο κομμάτι τόσο της ηλεκτρολογικής όσο και της ηλεκτρονικής εγκατάστασης. Επομένως το πρώτο μέλημα μας για μεγαλύτερη ζωή των μπαταριών πρέπει να είναι η σωστή συνδεσμολογία τους και όχι η καταπόνηση τους από 10 συσκευές όπως hi fi, autopilot, navigation και cabin φωτισμό το οποίο προϋποθέτει σωστό υπολογισμό για την επιλογή των σωστών μπαταριών.
Για τον έλεγχο των μπαταριών υπάρχουν πολλών ειδών battery monitors που μπορούν είτε να υπολογίζουν τον εναπομείναντα χρόνο ζωής της μπαταρίας είτε τις μεταβολές στη χωρητικότητα τους. Καλό είναι να είναι πάντα εξοπλισμένο το σκάφος με ένα πολύμετρο ώστε να μπορούμε να κάνουμε πρόχειρες μετρήσεις και να δούμε την κατάσταση των μπαταριών μας.
Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί αμπομόμετρο το οποίο όμως δεν ενδείκνυται λόγω των επικίνδυνων χημικών και απαιτεί μεγάλη προσοχή, καθώς και είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθεί σε συσσωρευτές κλειστού τύπου. Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι το βασικό μέλημα για τις μπαταρίες του σκάφους είναι να κρατάμε τις καταναλώσεις που τις καταπονούν όσο το δυνατόν πιο χαμηλές . Έτσι λοιπόν κινήσεις όπως η αλλαγή των φωτιστικών καμπίνας από LED, λογική και σωστή χρήση των στερεοφωνικών και όλου του ψυχαγωγικού εξοπλισμού σου σκάφους μας μπορεί να παρατείνει τη ζωή των μπαταριών.
Πηγή: http://okeanis.lib.puas.gr (Εμμανουήλ Νικόλαος – πτυχιακή εργασία)
Σχολιαστε